blogi
6.11.2025
teollisuus

Pertti Hämäläinen

Tapasin Pertti Hämäläisen ensimmäisen kerran syksyllä 1977 Puukeskuksen Oulun myyntikonttorissa. Olin aloittanut siellä sahatavarapuolen myyntipäällikkönä Ilkka Kylävainion kutsumana saman vuoden maaliskuussa. Rauma-Repola oli ostanut Mahoganyn kotimaan myyntiorganisaation ja Hämäläinen tuli yhtiön puutuoteteollisuuden myyntipäällikkönä yrityskäynnille Ouluun.

6.11.2025
teollisuus

Historia toistaa itseään

Puutavarakaupan kulta-aika -kirja kertoo puun menekin edistämisen kulta-ajasta, joka ajoittuu vuosituhannen vaihteeseen. 90-luvun lopulla talouskasvu ja rakentaminen kiihdyttivät puun kysyntää. Samaan aikaan valtio rahoitti menekinedistämishankkeita. Suomessa käytettiin sahatavaraa parhaana vuonna 6 milj. m3. Pertti Hämäläinen toimi tuolloin Puuinfon toimitusjohtajana.

Hybridirakentamista Sveitsissä ja Itävallassa

Hämeen Ammattikorkeakoulun ja Puuinfon artikkelisarjan kenttätutkimuksen neljännessä osassa käsitellään Sveitsin ja Itävallan puurakentamisen kohteita sekä parhaita puurakentamisen käytänteitä. Tämän miniartikkelisarjan koonti perustuu Petri Lenton omakohtaisiin matkaraportteihin ja valokuviin Euroopan puurakentamisen tehtaissa- ja puurakennus kohteissa vuosina 2022–2025.

5.11.2025
maailmalla

Saksan parhaita puurakentamisen käytäntöjä

HAMK ja Puuinfo julkaisevat syksyn 2025 aikana artikkelisarjan, joka esittelee eurooppalaisia puu- ja hybridirakentamisen kohteita. Artikkelisarjan toisessa osassa käsittelemme Saksan parhaita puurakentamisen käytäntöjä ja oppeja.

Hybridirakentamisen käytänteitä Euroopassa

HAMK ja Puuinfo julkaisevat syksyn 2025 aikana artikkelisarjan, joka esittelee eurooppalaisia puu- ja hybridirakentamisen kohteita.

19.9.2025
maailmalla

Ruotsin puurakentamisen parhaat käytännöt ja opit

Artikkelisarjan ensimmäisessä osassa käsittelemme Ruotsin parhaita puurakentamisen käytäntöjä ja kohteita.

"Zu teuer!" – Kutsu myyntineuvotteluun

Vientiin lähdettäessä on ensiarvoisen tärkeää tehdä kotiläksyt huolellisesti. Suomalaiset tuntevat tuotteensa ja sen ominaisuudet, ja usein he uskovat kaupan käyvän näiden teknisten ominaisuuksien perusteella.

Puuteollisuuden vientiajatuksia

Parhaimmillaan tuote tai palvelu on ratkaisu asiakkaan ongelmaan. Se ongelma täytyy vain löytää. Puuteollisuus ry:n Janne Liias kannustaa yrityksiä vientiin.