21.10.2022

Kansainvälinen lehdistön puuarkkitehtuuripalkinto 2022

Kansainvälisen lehdistön puuarkkitehtuuripalkinnon tavoitteena on tuoda esille ja palkita puuarkkitehtuurin huippuosaamista. Vuosittain jaettavalla palkinnolla halutaan rohkaista innovatiiviseen arkkitehtuuriin ja yhdistää maita, joissa puurakentamista pidetään tärkeänä.

Teksti: Puuinfo

Read the article in English: International Award for Wood Architecture 2022

Kilpailussa viiden maan arkkitehtuurilehdet ehdottivat kukin omasta maastaan kolmea kohdetta kilpailuun. Mukana olevat maat ovat Suomi, Sveitsi, Saksa, Ranska ja Ruotsi. Tuomariston jäsenet ovat eurooppalaisten puuarkkitehtuuri- ja alanlehtien edustajia. Lehdet ovat Puu-lehti Suomesta, Trä-lehti Ruotsista, Mikado-lehti Saksasta, Lignum-lehti Sveitsistä ja Séquences Bois -lehti Ranskasta. Jokainen lehden edustaja esittää kilpailuun kolme ehdotusta, joista äänestetään. Kukin lehti on jäävi äänestämään omiaan ehdotuksiaan.

Vuoden 2022 kansainvälisen lehdistön puuarkkitehtuuripalkinnon voittaja on Kulttuurikeskus Sara (Sara Kulturhus) Ruotsin Skellefteåssa. Rakennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto White Arkitekter. Vuoden 2022 voittaja julkistettiin Ranskan Nancyssä järjestetyssä puurakentamistapahtumassa huhtikuussa. Kilpailun voittaja ja muut neljä loppusuoran ehdokasta on esitelty tässä.

Kultuurikeskus Sara
Skellefteå, Ruotsi
White Arkitekter

Skeffelteåssa sijaitseva White Arkitekterin suunnittelema Sara-kulttuurikeskus voitti keväällä neljättä kertaa järjestetyn kansainvälisen puuarkkitehtuuripalkinnon. White Arkitekter toteutti visionsa maailman vihreimmästä kulttuurikeskuksesta käyttämällä paikallista puuta aina, kun se oli mahdollista. Näyttävä rakenne on tekniseltä toteutukseltaan poikkeuksellinen: 76 metriä korkeassa tornissa ei ole lainkaan betoniydintä, ja hiilijalanjälki on laskettu erityisen huolellisesti osana arkkitehtitoimiston perusteellista hiilineutralointityötä. Sisätilat ovat ilmeikkäät.

Tuomaristo koki Skeffelteåssa sijaitsevan Saraa edustavan eurooppalaista puuarkkitehtuuria parhaimmillaan: ”Kulttuurikeskus on kooltaan ja toimintojen määrältään vaikuttava. Runsaaseen puun käyttöön on yhdistetty ainutlaatuista teknistä osaamista, jolla rakennuksesta on saatu jopa 76 metriä korkea ilman betoniydintä. Sisustuksen koristeellinen ja vaihteleva puunkäyttö hurmaa käyttäjän ja välttää tunteen tarpeettomasta toistosta. Hiilijalanjälki on laskettu esimerkillisen tarkasti, ja myös just-in-time-periaatteella toiminut materiaalitoimitusten ja urakoitsijoiden hallinta tekee hankkeesta erinomaisen mallin Euroopan tulevalle puurakentamiselle. On myös mainittava, että kulttuurikeskus vaikutti merkittävästi siihen, että Euroopan suurin sähköautojen akkutehdas saatiin houkuteltua Skeffelteåhon.

REWE-supermarket
Wiesbaden, Saksa
ACME Architects

Kuva: Jürgen Arlt, www.arlt-photodesign.de

REWE Market of the Future on suuri puinen kauppahalli, jonka arkkitehtuuri nostaa paikallisesti viljellyt ja valmistetut tuotteet parrasvaloihin. Rakennuksen sisällä on vesiviljelytila ja katolla modulaarinen kasvihuone, ja tila kokonaisuudessaan on ylistys ruokatuotannon läpinäkyvyydelle. Halli parantaa yleisön tietoisuutta maanviljelystä tuomalla sen osaksi tuttua ostokäyttäytymistä. Euroopassa hedelmät ja vihannekset kulkevat keskimäärin 1000 km matkan kaupan hyllyyn. Tulevaisuudessa tällaisia kasvimaita integroidaan yhä suurempaan määrään ruokakauppoja, jolloin tuotanto saadaan suoraan kaupunkien sykkeeseen. Satoa voidaan korjata paikallisesti, jolloin hävikki vähenee ja salaatin kaltaiset tuotteet saadaan myytyä jopa heti sadonkorjuupäivänä.

Wood City
Helsinki, Suomi
Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy

Kuva: Tuomas Uusheimo

Wood City on SRV:n ja Stora Enson yhteistyössä kehittämä puukortteli, joka sijoittuu keskeiselle paikalle Helsingin Jätkäsaareen. Suomalaisen puurakentamisen kansainvälisesti kiinnostavana lippulaivana Wood City on hieno esimerkki siitä, miten monipuolisesti puusta voidaan rakentaa. Wood Cityyn noussut Supercellin pääkonttori on valmistuessaan Suomen suurin puinen toimistorakennus käytetyn puun määrällä mitattuna. Supercellin pääkonttori on esitelty Puu-lehdessä 1/2020.

Jules Ferry koulu
Drancy, Ranska
Jean and Aline Harari Architects

Kuva: Antoine Mercusot

Kirveenvarsitontilla Pariisin esikaupunkialueella Drancyssa piilottelee tavanomaisesta ympäristöstään poikkeava koulurakennus. Arkkitehdit päättivät kääntää rakennuksen nurinpäin ja järjestää koulun toiminnot yhteisöllisten avoimien tilojen ympärille: yksi piha on omistettu esikoululaisille ja toinen tontin koillisosassa alakoululaisille. Tontin 25 metriä pitkän sisäänajotien varrella on rakennuksen ainoa julkisivu, josta on pääsy koulujen saleihin. Kumpikin koulu voi toimia rakennuksessa itsenäisesti. Sisäänkäynnin vaakasuorat linjat sointuvat leveisiin ikkunariveihin. Suuresta neliön muotoisesta kellostaan tunnistettava kolmas kerros on sisäänvedetty ja muiden kerrosten tavoin kiinni viereisessä rakennuksessa. Yhteistilat (hallit, monitoimihuoneet,kirjastot, opettajainhuoneet, hallintotilat) ovat pääasiallisesti tällä puolella, pohjoissiiven kahvilaa vastapäätä. Kaksi- ja kolmikerroksisissa länsi- ja itäsiivissä on tilat kuudelle päiväkotiryhmälle, 15 alakoululuokalle ja vapaa-ajankeskukselle.

Päiväkoti
Ittigen, Sveitsi
Bureau B Architekten AG

Kuva: Alexander Gembeler

Ittigenissä oleva uusi neljän lapsiryhmän päiväkoti on ulkoasultaan niin keveä, että se tuntuu leijuvan. Monikerroksinen puurakennus on ilmeikäs kokonaisuus, jossa ulkokuoren ja sen pystysuorien säleiden selkeät geometriset linjat luovat kontrastia sisäpihan terassien kaareviin ja pyöreisiin muotoihin. Uusi päiväkotirakennus on jatke Rain-koulukokonaisuuden olemassa oleville erillisrakennuksille, jotka on sijoitettu keskellä kulkevalle yhdysakselille. Uudessa rakennuksessa on kaksi kaksikerroksista paviljonkia, joista kussakin on kaksi päiväkotiyksikköä. Kaikki neljä ryhmää on koottu yhteisen sisäpihan ympärille. Pystysuorat lamellit kehystävät paviljonkeja, terasseja ja sisäpihaa luoden tunteen yhtenäisestä kokonaisuudesta. Yksittäisten elementtien sijoittelu luo erillisiä tiloja ja jännittäviä visuaalisia ja tilallisia kokemuksia.