10.10.2024

Tutkimus: Suomalainen luottaa vahvasti itseensä kahdessa kodin remontissa

Suomalaiset luottavat vahvasti itseensä ja osaamiseensa lähtiessään remontoimaan kodin sisäpintoja ja terassia, kertoo Starkin teettämä laaja Suomalaiset rakentavat ja remontoivat 2024 -tutkimus. Kaikissa muissa kodin remonteissa sen sijaan käytetään mieluummin ammattilaista. 

Tutkimukseen vastanneista suomalaista reilusti yli puolet (68 %) oli sitä mieltä, että tekevät kodin sisäpintojen remontit mieluummin itse ilman ammattilaisen apua. Terassi on toinen remontti, jossa suomalaiset luottavat itseensä (45 %) sen sijaan, että teettäisivät sen ammattilaisella (27 %). Lattian tekemisessä vaakakuppi kallistui jo ammattilaisen käyttöön (47 %) itse tekemisen sijaan (42 %), kuten sitten muissakin kodin remonttikohteissa. Kaikkein hanakammin ammattilaisen vastuulle annetaan kylpyhuoneremontti (76 %).

”Itse tehdyn remontin motivaationa on usein kustannussäästö. Remonttiin lähtiessä on aina hyvä arvioida oman osaamisen ja resurssien taso. Jos taitoa ja kokemusta löytyy, niin pintaremontit sujuvat helposti ilman ammattilaistakin. Kokematonkin remontoija varmasti suoriutuu pintaremontista, kun käyttää apuna ammattilaista materiaalien valinnassa ja hakee hyvät ohjeet. Aikaa remonttiin saattaa ensikertalaisella mennä paljon, joten siihen kannattaa varautua, varsinkin koska hosumalla harvoin tulee hyvää”, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi toteaa.

Vinkkejä kotiremontoijalle

  1. Aloita helposta kohteesta, esimerkiksi seinien maalaamisesta.
  2. Etsi inspiraatiota omaan suunnitelmaan lehdistä ja netistä.
  3. Muista, että valaistus vaikuttaa siihen, miltä lopputulos kohteessa näyttää.
  4. Valitse materiaalit ja työvälineet työkohteen mukaan. Kysy rohkeasti neuvoa ammattilaiselta
  5. Lue huolellisesti ohjeet tuoteselosteista ja netistä, niin että olet sisäistänyt ne.
  6. Varaa aikaa hyvään toteutukseen ja siedä keskeneräisyyttä remontin ajan.

Tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa alkuvuodesta 2024. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–76-vuotiaat suomalaiset ja vastaajamäärä: Yhteensä 1 000 vastaajaa. Otanta oli kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoja:

Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, etunimi.sukunimi@stark-suomi.fi