31.5.2023

Norjan ohi onnellisuus tuotteistamalla

On aika hyväksyä tosiasia, ja tehdä siitä numero. Suomalaiset ON maailman onnellisin kansa ja meidän tulisi kertoa siitä kaikille muillekin. Onnellisuudesta saa parhaimmillaan brändin ja vientituotteen, kuten tanskalaiset ovat tehneet ”hyggestä” ja ruotsalaiset Abbasta sekä Loreenista. Tuotteistaminen vaatii käsitteen konkretisoimista ja ymmärtämistä mistä onni syntyy.

Yhtenä isona onnellisuuden lähteenä pidetään suomalaisten luontosuhdetta ja kauniin ympäristön arvostamista. Puurakennukset ovat olennainen osa tätä ympäristöä, ja ne ovat merkittävässä asemassa suomalaisten onnellisuuden lähteinä.

Erityisesti maaseudun puurakennukset edustavat rauhaa ja hiljaisuutta, mitkä ovat tärkeitä tekijöitä suomalaisten hyvinvoinnille. Ne tarjoavat suojaa ja turvaa, ja niiden läheisyys luontoon auttaa meitä rentoutumaan ja unohtamaan arjen stressit. Monille suomalaisille maaseutu onkin paikka, jonne lähdetään etsimään mielenrauhaa ja joskus jopa omia juuria. Tavoitellaan muistoja lapsuuden riemukkaista kesistä, jolloin rantasauna lämpeni aamusta iltaan ja nakupelleinä juostiin peräkanaa järveen. Puuseinien suojassa nukkui hyvin niin lapset kuin aikuisetkin, ja elämä tuntui huolettomalta.

Puurakennukset ovat siis paljon enemmän kuin vain rakennuksia – ne ovat tärkeitä osia suomalaisten onnellisuutta ja hyvinvointia sekä osa suomalaista sielunmaisemaa ja kansanperinnettä. Maaseudulta ei puutu kuin palvelut, jotka luomalla saadaan Suomesta stressaantuneen maailman Mindfulness-keskus.

Tässä kevään digi-Puu-lehdessä esitellään laajasti ”onnellisuuden infraa”, joksi arkkitehti Teemu Kurkela nimesi maaseudun puurakennukset. Puuinfo aloittaa onnellisuuden tuotteistamisen järjestämällä kesäkuun alussa Helsinkiin saapuvalle kanadalaiselle kuvausryhmälle puuarkkitehtuurikierroksen. Kohteina ovat tietysti kaksi saunaa – koulua, kirjastoa ja kappelia unohtamatta.

Maailman korkeimman puisen asuinrakennuksen rakentaneet norjalaiset ovat ottaneet puurakennuksen individualistiset hyvinvointivaikutukset vahvaksi osaksi puurakentamisen markkinointia. Suomalaiset voivat nyt pistää paremmaksi ja halutessaan mennä helposti Norjasta ohi, kun tuomme onnellisuuden näkyväksi osaksi puurakentamista. Meillä on sitä paitsi 100 000 kesämökkiä enemmän kuin heillä.

Teksti: Anu Turunen, Toimitusjohtaja Puuinfo

Read the article in English here.